28.02.2025

Motivovaní zaměstnanci jsou základem každé úspěšné firmy. Je skvělé, když se lidé cítí docenění, podpoření a inspirovaní. Jsou pak ochotnější podávat lepší výkony, zůstávat loajální a aktivně přispívat k rozvoji společnosti.
Jak ale zaměstnance správně vést a motivovat? Existuje něco, co naopak nedělat? A jakou roli hrají v motivaci benefity? Musí být jen finanční? Přinášíme osvědčené tipy a strategie, které pomohou zlepšit pracovní prostředí a podpořit produktivitu.
- Srozumitelná vize a jasné cíle
- Efektivní vedení a podpora
- Flexibilita a work-life balance
- Finanční i nefinanční benefity
- Oceňování a zpětná vazba
- Týmová atmosféra a kultura firmy
- Čemu se naopak vyhnout?
- Při péči o zaměstnance je nutné se vyhnout několika chybám. Nedostatek uznání a zpětné vazby může vést k frustraci a pocitu, že práce nemá smysl. Přílišná kontrola a mikromanagement zase ztěžují samostatnost a snižují důvěru mezi zaměstnanci a vedením. Ignorování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, stejně jako nerespektování potřeb a názorů zaměstnanců, může vést k vyhoření a ztrátě loajality. Důležité je tedy vytvořit prostor pro důvěru, otevřenost a respekt.

1. Srozumitelná vize a jasné cíle
Zaměstnanci potřebují vědět, kam firma směřuje. Jejich vlastní role a přínos do celkové strategie přispívá k většímu pocitu důležitosti. Také je inspiruje při práci.
Srozumitelná vize není lákadlem pouze pro nové zaměstnance. Naopak - cíle je důležité správně nastavit i u dlouhodobých zaměstnanců. Člověk, který ve firmě zůstává mnoho let, chápe lépe než nováček, zda jsou firemní cíle správně nastaveny. Dobře nastavená víceletá strategie současně motivuje schopné zaměstnance ve firmě zůstat. Špatně nastavené cíle mohou zaměstnance demotivovat.
Ujistěte se, že zaměstnanci rozumějí strategii společnosti a vidí svůj přínos. Pomůže:
- Pravidelná komunikace o cílech firmy - ať už formou společných pravidelných porad, teambuildingů, pracovních výjezdů či zasílání newsletterů. Opakování je matka moudrosti a cíle se v zaměstnancích více zvnitřní.
- Zapojení zaměstnanců do rozhodovacích procesů - což vede k posílení kompetencí a pocitu zodpovědnosti za společný úspěch firmy. Když si zaměstnanec připadá, že sám přispěl k dosažení cíle, vytvoří si s firmou užší vztah. Zaměstnance lze zapojit různými způsoby. Nabízí se sbírání jejich názorů přes jejich účast na poradách až po zploštění hierarchie ve společnosti.
- Sdílení úspěchů a pokroků - ke kterému vás dovede správně nastavený monitoring a evaluace. Kontrolou efektivního běhu firmy a monitorováním dosahování cílů lze získat zajímavá data. V prostředí, kde jsou chyby průběžně napravovány a obecně přijímány bez přílišné kritiky, se cílů dosahuje navíc snadněji.

2. Efektivní vedení a podpora
Dobrý manažer dokáže své lidi inspirovat a podpořit jejich rozvoj. Efektivní je taková práce se zaměstnanci, kdy využíváme jejich silné stránky strategicky. Klíčové je vytvoření schopných týmů. Ty se doplňují, ví, jak mají pracovat, dokáží spolu správně komunikovat a v ideálním případě mají ze společné práce radost.
Důležité jsou:
- Individuální přístup k zaměstnancům, což platí v současné době dvojnásobně. V pracovním procesu se dnes setkáváme častěji s lidmi z jiných kultur či zemí. O našich odlišnostech se neučíme, jen abychom se vyhnuli trapným momentům na pracovišti. Diverzita přispívá rozvoji týmu a přináší nové pohledy a názory.
- Otevřená a konstruktivní komunikace, prostor pro zpětnou vazbu a důvěru. Komunikace by také měla být transparentní. Pomáhá k vytvoření non-toxic pracovního prostředí.
- Podpora profesního růstu (např. školení, mentoring), které mohou rozvíjet zároveň tým, ale i zaměstnance samotné. Školení je skvělým zaměstnaneckým benefitem. Rozvoj dovedností je trvalý, proto přispívá k loajalitě zaměstnance.Přispívá také k pocitu důležitosti.
Koupit univerzální dárkový poukaz
3. Flexibilita a work-life balance
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je dnes jedním z klíčových faktorů spokojenosti zaměstnanců. Doby, kdy zaměstnanci trávili celé dny v kancelářích, jsou pryč. S rozvojem zaměstnaneckých benefitů patří mezi ty nejpopulárnější:
- Možnost práce na dálku nebo flexibilní pracovní doba. Zaměstnanci netráví čas dojížděním. Menší únava a pohodlí domova motivuje zaměstnance k lepším výkonům.
- Extra volné dny (např. sick days, dny pro duševní zdraví, dobrovolnický den). Dlouhodobé zaměstnance potěší úplně či částečně placený sabbatical.
- Podpora rodičů (např. příspěvky na hlídání dětí, firemní školka, kid-friendly office), které přispívají k lepší duševní pohodě matek i otců. Zároveň umožní klíčovým osobám zůstat na svých pozicích. A to i v případech, kdy by jinak musely práci opustit. To může být velkým plusem i pro firmu samotnou, protože nemusí zaučovat nové zaměstnance.

4. Finanční i nefinanční benefity
Správně zvolené benefity zásadně ovlivňují motivaci. Kromě bonusů a prémií k výplatě zaměstnanci ocení:
- Dárkové poukazy, které lze graficky upravit tak, že podtrhnou vizuální identitu vaší firmy. Správně vybraná značka nebo prestižní produkt jsou velkou motivací pro práci. Pokud vás tento benefit zaujal, napsali jsme celý článek o dárkových poukazech jako skvělém benefitu pro zaměstnance.
- Příspěvky na vzdělávání – kurzy, školení či jazykové lekce. Vhodný kurz přispívá k rozvoji dovedností, z kterých následně těží celá firma.
5. Oceňování a zpětná vazba
Člověk je tvor sociální. Pochvala a ocenění je důležitá, protože podtrhuje sounáležitost a týmovost. Navíc je návyková. V ideálním případě se bude zaměstnanec snažit své jedinečné výkony opakovat, ne-li překonat. Pravidelné uznání a ocenění mohou výrazně zvýšit angažovanost. Zkuste:
- Upřímné pochvaly a ocenění, a to nejen při setkání 1:1, ale i veřejně před týmem či společností na poradách. Dobrá práce se cení - což ukazuje, že si zaměstnance firma váží. Samozřejmostí by mělo také být poděkování za nadstandardní výkon.
- Pravidelné zpětné vazby, které pomohou mapovat i obecnější zkušenost zaměstnance. Získávat je lze během pravidelných meetingů, ale i například na (půl)ročním hodnocení nebo z dotazníků o zaměstnanecké spokojenosti.
- Balíčky pro zaměstnance, ideálně personalizované. Pocit, že vedení firmy zaměstnance zná a rozumí mu, opět posiluje motivaci a sounáležitost. Více jsme napsali v našem článku o balíčcích pro zaměstnance.
Koupit univerzální dárkový poukaz

6. Týmová atmosféra a kultura firmy
Přátelské pracovní prostředí motivuje a podporuje loajalitu. Do práce, kde máme přátele, se vracíme raději. Jak takového prostředí docílit?
- Podporujte neformální setkávání a teambuildingy, ale dávejte pozor, jak jsou nabízeny. Aktivity je vhodné tvořit tak, aby se jich mohli účastnit všichni. Pokud to není možné, nabízejte různorodá setkání. Pravidelné pivo s kolegy tedy prostřídejte třeba se společnými snídaněmi pro ty, kteří alkoholu neholdují nebo nemají čas přes večer.
- Vytvořte pracovní skupinky, které budou mít za úkol vylepšovat různé aspekty práce. Typickým příkladem je třeba skupinka, která zkrášlí kanceláře. Zaměstnance motivuje, že je jejich názor důležitý. Dobré je také dát pracovním skupinkám kompetence, aby své nápady mohly uvést do reality.
Čemu se naopak vyhnout?
Při péči o zaměstnance je nutné se vyhnout několika chybám. Nedostatek uznání a zpětné vazby může vést k frustraci a pocitu, že práce nemá smysl. Přílišná kontrola a mikromanagement zase ztěžují samostatnost a snižují důvěru mezi zaměstnanci a vedením. Ignorování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, stejně jako nerespektování potřeb a názorů zaměstnanců, může vést k vyhoření a ztrátě loajality. Důležité je tedy vytvořit prostor pro důvěru, otevřenost a respekt.
Motivace zaměstnanců není zdaleka jen peněžní. Více jsme o tématu napsali v našem seznamu firemních benefitů. Klíčové je vytvořit prostředí, kde se lidé cítí oceňováni, mají možnost růstu a jejich práce dává smysl. Nejen jim, ale celé firmě.
Prozkoumejte varianty balíčků a dárkových poukazů pro zaměstnance - kontaktujte nás a zjistěte, jak vám můžeme pomoci podpořit váš tým.